Kwaliteit
Kinderen gaan naar school om te leren, zich te ontwikkelen en om te ontmoeten. Onze kinderen (leerlingen) hebben recht op kwalitatief goed onderwijs. Een van onze aandachtsgebieden is dan ook dat onze school ‘opbrengstgericht’ werkt. Dit betekent dat we doelen stellen aan ons onderwijs.
De gestelde doelen komen deels van de overheid; dit zijn de kerndoelen en de referentieniveaus. En deels formuleren we ook zelf doelen. Uit deze doelen blijkt onze ambitie: we willen het beste uit ieder kind halen.
Kwaliteitsonderzoek
We vinden het belangrijk om de mening van u, als ouder, over het onderwijs op onze school te peilen. Hiervoor doen we eens per twee jaar een intern kwaliteitsonderzoek. Dit betreft een digitale vragenlijst over allerlei zaken die school aangaan.
Ook bij de leerlingen (van de hoogste groepen) en de medewerkers wordt een digitale vragenlijst voorgelegd. De gegevens hiervan worden anoniem verwerkt en de uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit te verbeteren.
Inspectie van het onderwijs
De Nederlands overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Jaarlijks leggen wij onze opbrengsten van de school voor aan de Inspectie van het Onderwijs. Eens in de vier jaar voert de Inspectie een onderzoek uit naar het bestuur (Agora) waarvan onze school een onderdeel is. Daar waar de Inspectie risico’s ziet kan op schoolniveau een specifiek kwaliteitsonderzoek worden gedaan.
Scholen op de kaart
Meer informatie over zowel kwaliteit als opbrengsten, leerling populatie, financiën en personeel vindt u op de website Scholen op de kaart.
Scholen op de kaart is een initiatief van de PO-Raad (sectororganisatie voor het primair onderwijs) en bevat informatie van gegevens afkomstig van de Inspectie van het Onderwijs en DUO.
Op deze website presenteren ook wij onze school met informatie over wat onze school uniek maakt, hoe onze school scoort en wat de inspectie van ons vindt.
Tot twee jaar geleden publiceerden we op de website ons jaarverslag, tegenwoordig verantwoorden wij ons middels de website van 'scholen op de kaart'.
De grafieken en tabellen geven namelijk een duidelijk beeld en de meeste indicatoren hebben wij voorzien van een toelichting. Mocht u vragen hebben over deze gegevens, dan horen wij het graag.
“Of we vinden een weg, of we maken er één.”
- Hannibal
We verstaan verder onder kwaliteit de mate waarin we erin slagen onze doelen te bereiken naar tevredenheid van onszelf, de overheid, ouders en bovenal kinderen. Doelen en normen worden bepaald door de overheid en door ons om duidelijk te zien of een leerling progressie maakt in zijn ontwikkeling. Dit is niet alleen de ontwikkeling in de vakken, maar ook de ontwikkeling in sociale en motorische aspecten.
Kinderen gaan namelijk naar school om te leren en zich te ontwikkelen. Zij hebben recht op kwalitatief goed onderwijs.
De gestelde doelen komen deels van de overheid (zoals hierboven genoemd) en deels formuleren we ook zelf doelen. Uit deze doelen blijkt onze ambitie: ieder kind telt!
Kwaliteitszorg
We willen systematisch ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. We onderzoeken regelmatig, met behulp van adequate instrumenten (Cito-toetsen, tevredenheidsonderzoeken, onderzoeken van de onderwijsinspectie, audits, enzovoort) of dat ook werkelijk zo is.
Met behulp van een heldere PDSA-cyclus (plan – do – study - act) zorgen wij dat de school de goede dingen blijft doen en die waar mogelijk nog verbetert.
Kwaliteit mag namelijk geen toeval zijn.
We hebben daarom uitgewerkte plannen, zoals het schoolplan met een gedetailleerde planning. Er zijn moderne methodes en materialen. De maatregelen zijn gericht op het verbeteren van de opbrengsten vooral bij rekenen, taal en lezen en op het versterken van een opbrengstgerichte cultuur. Meerdere keren per jaar bespreken de leerkrachten de stand van zaken en de resultaten van ons onderwijs. Als het nodig is wordt het programma of de werkwijze bijgesteld. Een hulpmiddel daarbij is het leerlingvolgsysteem (LVS), dat informatie geeft over de ontwikkeling van individuele kinderen en ook een overzicht geeft van de resultaten van alle kinderen samen (op groeps-, op leerjaar- en op schoolniveau). De gegevens uit het LVS worden met de ouders besproken. Het lesrooster, de jaarplanning en de groepsplannen waarborgen dat alle onderdelen evenwichtig aan bod komen. Dit kwaliteitsbeleid is ook van toepassing voor de peuterspeelzaal.
Kwaliteitsonderzoek onderwijsinspectie
Uit het laatste onderzoek (2012) naar kwaliteit is gebleken dat de school nauwelijks tekortkomingen kent. Om die reden wordt het al toegekende basisarrangement gehandhaafd.
Wel hebben we op 18 september 2018 een stelsel onderzoek van de inspectie gehad (thema-onderzoek over het didactische handelen van de leerkracht). De inspectie beoordeelde het didactisch handelen van de leerkrachten en de ambities en verbeteractiviteiten op dit onderdeel. De focus lag op taakgerichtheid, betrokkenheid en feedback geven. Ook hierover ontvingen wij een positief oordeel. We zijn trots op onze (onderwijs)kwaliteit!
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Er wordt veel tijd binnen het team besteed aan samenwerking en overleg om te bereiken dat leerkrachten hun onderwijs goed op het kind afstemmen en een doorgaande lijn realiseren. Door de dagelijkse samenwerking van leerkrachten en onderwijsassistenten binnen de clusters kunnen we tijd, kennis, ervaring en aandacht effectiever inzetten voor de leerbehoeften van de kinderen.
U kunt hierover meer informatie vinden in de Agora-gids en in de schoolkatern 2019/2020 in hoofdstuk 2 ‘Profiel van onze school’.