Passend Onderwijs
Voor alle leerlingen zien we volwaardig burgerschap als einddoel. We streven na dat kinderen, ongeacht kleur, etnische afkomst, geslacht of beperking mee kunnen doen in de samenleving.
Om ieder kind het meest passende onderwijs te bieden, werken de schoolbesturen in de gemeenten Zaanstad, Oostzaan en Wormerland samen in een samenwerkingsverband. Dit om met elkaar het onderwijs steeds beter aan te laten sluiten op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
Meer informatie over het ‘Samenwerkingsverband (SWV) PO Zaanstreek’ kunt u vinden op www.swvpozaanstreek.nl.
Meer-en hoogbegaafd
Binnen Agora hebben we een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: de Kangoeroegroep. Deze groep is bestemd voor leerlingen van groep 4 tot en met 8. Binnen de Kangoeroegroep wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafde kinderen gerichte doelen en vaardigheden. Klik hier voor de Informatiebrochure of bezoek de pagina van de kangoeroegroepen.
Ouder- en jeugdsteunpunt
De samenwerkingsverbanden po en vo Zaanstreek hebben een ouder- en jeugdsteunpunt ingericht.
Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de school van uw kind. Mocht u daarna toch nog vragen hebben, dan kunt u deze stellen aan het ouder- en jeugdsteunpunt.
Ieder samenwerkingsverband heeft een ouder- en jeugdsteunpunt. Het is er om ouders en jeugdigen te helpen en werkt onafhankelijk.
Wilt u meer informatie over passend onderwijs in het basisonderwijs?
Kijk dan op de website van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek:
Voor ouders - SWV Primair Onderwijs Zaanstreek (swvpozaanstreek.nl)
U kunt uw vragen ook stellen tijdens het telefonisch spreekuur van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek.
Het telefonisch spreekuur is elke vrijdag (behalve in de schoolvakanties) tussen 9 en 10 uur op telefoonnummer 06-28867927. We hopen dat het Ouder- en jeugdsteunpunt u zo goed mogelijk kan helpen!
Aanvullende informatie kunt u in de Agora-gids vinden in het hoofdstuk ‘Passend Onderwijs’. Wij werken via dezelfde richtlijnen.
Hieronder vindt u aanvullende informatie specifiek gericht op onze organisatie.
Wat is nu eigenlijk passend onderwijs?
Kort gezegd willen de scholen met passend onderwijs ervoor zorgen dat zo veel mogelijk kinderen zo dicht mogelijk bij huis goed onderwijs krijgen. Dit geldt ook voor kinderen die naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig hebben. De ondersteuning gaat zo veel mogelijk naar het kind toe, in plaats van het kind naar een speciale onderwijssetting. Hierbij is het uitgangspunt dat we kijken naar de mogelijkheden van een kind, de ouders en de school in plaats van de beperkingen. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven wij onze mogelijkheden om kinderen te ondersteunen. Dit document staat op ‘Scholen op de kaart’ en is wettelijk verplicht in verband met de invoering van passend onderwijs.
In dit SOP laten wij zien welke ondersteuning onze school kan bieden aan onze leerlingen. Doel van dit profiel is, om het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek inzicht te geven in de ondersteuning die geboden wordt door haar scholen. Dit samenwerkingsverband kan op basis hiervan inschatten of er een dekkend aanbod van ondersteuning gerealiseerd kan worden. Daarnaast is het profiel bedoeld voor ouders die op zoek zijn naar een school. Door de profielen te vergelijken kunnen zij beoordelen welke school het beste aansluit bij de onderwijsbehoeften van hun kind.
Wat is basisondersteuning?
Basisondersteuning is de ondersteuning, die is verankerd in de dagelijkse manier van werken op Toermalijn. Het gaat hierbij om het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht en de interne ondersteuning-structuur van de school.
Het lesgeven in 3 niveaus is hier een goed voorbeeld van:
1. Verlengde instructie
2. Basisinstructie
3. Uitdaging
Het onderwijsaanbod van alle drie de niveaus wordt door de leerkracht beschreven in groepsplannen (per vak). Deze plannen vormen de basis voor het onderwijs in de groep.
Sociaal-emotionele ondersteuning
Rots en Water
Sociaal-emotionele veiligheid is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Toermalijn biedt de leerlingen van groep 5 een Rots en Watertraining aan. De kinderen van groep 6 t/m 8 krijgen jaarlijks een herhalingstraining aangeboden. Wij volgende de sociaalemotionele ontwikkeling door middel van het registratiesysteem van Vensters (zie hiervoor de website van scholen op de kaart). Rots en Water is een bewezen effectief programma om een positief pedagogisch klimaat te creëren. Binnen een dergelijk klimaat heeft pestgedrag nauwelijks een voedingsbodem. Mocht dit toch voorkomen dan volgen wij het anti-pestprotocol.
Jeugdteam
We werken, indien gewenst, samen met medewerkers van het jeugdteam en ouders.
Een jeugdteam ondersteunt jeugdigen en hun gezinnen met problemen in het opgroeien of opvoeden. De basis is dat het gezin hun eigen leven (weer) kan regelen. Dat gebeurt op basis van één plan voor het gezin waarbij u één contactpersoon heeft. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Jeugdteam.
Coördinatieteam samenwerkingsverband
We vragen advies aan en werken samen met het coördinatieteam van het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek. Onze coördinator is Anneke Bax.
We kunnen o.a. advies vragen rondom de begeleiding van een leerling of een TEMA aanvraag indienen.
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft dan kan dat georganiseerd worden in de vorm van een arrangement. De meeste van die arrangementen worden door de school zelf georganiseerd en uitgevoerd. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u lezen welke arrangementen onze school in huis heeft.
In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat een leerling alleen met zeer intensieve, specialistische begeleiding op de reguliere basisschool kan blijven of dat een plaatsing in het SBO of SO meer passend is. Er kan dan een TEMA (Toekenning Extra Maatwerk Arrangement) aanvraag worden gedaan bij het samenwerkingsverband. Uiteraard worden ouders steeds betrokken bij dit proces.
Wat is extra ondersteuning?
Wanneer de basisondersteuning niet toereikend is om aan de onderwijsbehoeften van de leerling tegemoet te komen, hebben wij de mogelijkheid om extra ondersteuning in te schakelen via het ondersteuningsteam.
Ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam (OT) bestaat uit minimaal de intern begeleider, adjunct-directeur en directeur. Eventueel kunnen de leerling (waar mogelijk), de ouders, de leerkracht en eventueel andere betrokken personen/instanties ook uitgenodigd worden voor dit overleg. In het ondersteuningsteam worden de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart gebracht en de mogelijkheden onderzocht om de leerling verder te helpen. Dit kan door middel van een arrangement of door middel van een verwijzing.
Arrangement
Een arrangement bestaat uit een aantal afspraken en acties met het doel om te voorzien in wat de leerling nodig heeft. Dit kan betekenen dat er externe hulp wordt geboden in de vorm van een training of een individueel traject.
Specifiek arrangement:Topklas
Kinderen uit groep 7 en 8, die meer uitdaging nodig hebben, worden geselecteerd op basis van de resultaten van het LVS, wekhouding en motivatie. De topklas komt één keer per week na schooltijd bij elkaar om veelal op een projectmatige manier te werken.
Daarnaast hebben we binnen Agora een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: de Kangoeroegroep. Deze groep is bestemd voor leerlingen van groep 4 tot en met 8. Binnen de Kangoeroegroep wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafde kinderen gerichte doelen en vaardigheden (hierboven vindt u meer informatie over de Kangoeroegroep).
Verwijzing
Wanneer het niet mogelijk is om door middel van een arrangement aan de onderwijsbehoeften van de leerling tegemoet te komen, kan het OT (dit is inclusief de ouders) tot de conclusie komen dat een andere vorm van onderwijs beter bij de leerling past. Op dat moment wordt er een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd bij het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek voor het SBO of SO.