Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
We kennen twee vormen van ouderbetrokkenheid.
De eerste vorm is ouderbetrokkenheid bij school.
U kunt hierbij denken aan de hiervoor genoemde medezeggenschapsraad en de ouderraad. Als u als ouder liever niet wilt deelnemen aan één van deze geledingen, kunt u er bijvoorbeeld ook voor kiezen om incidentele hulp te bieden.
Op veel terreinen is de vrijwillige hulp van ouders namelijk onmisbaar, zowel in de school als daarbuiten. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan ondersteuning biebbus, begeleiding en vervoer excursies, assisteren bij sportactiviteiten, voorbereidingen of nazorg festiviteiten, enzovoort.
De tweede (en meest belangrijke) vorm is de betrokkenheid bij uw kind/kinderen.
Wij werken graag in de driehoek kind-ouder-school. Een goede samenwerking tussen school en ouders ondersteunt het kind om tot een optimale ontwikkeling te komen.
Door deze samenwerking bereiken we meer, omdat wij bij elkaar aansluiten.
Wij, als school, verzamelen hiervoor gegevens op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied.
Dit doen wij o.a. door kinderen te observeren, vragenlijsten in te vullen en door toetsen af te nemen (zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen).
Hoe geven wij dit vorm?
Aan het begin van het schooljaar vindt er een startgesprek plaats met de ouder en het kind. Het startgesprek is bedoeld om het begin van het jaar te markeren met leerling en ouders en als team een goede start te maken. Soms gaat het vooral om kennismaken, soms staat het vaststellen van een gezamenlijke ambitie centraal of het vergroten van het vertrouwen. Bij een startgesprek is uw kind aanwezig. Deze gesprekken vinden na schooltijd plaats. Het startgesprek in groep 8 wordt gekoppeld aan het voorlopig adviesgesprek. In dit gesprek ontmoeten ouders, kind en leerkracht elkaar en wisselen informatie uit met als doel elkaar te leren kennen, . Naast dit gesprek zijn er, verdeeld over het schooljaar, meerdere gesprekken. Een afsluitend gesprek (eindgesprek) is ook mogelijk en wordt door de ouders of door de groepsleerkracht aangevraagd.
Kortom, ouders worden benaderd over de vorderingen van de kinderen middels:
- Startgesprek in de driehoek kind, ouder en leerkracht
- Rapportgesprekken (minimaal twee)
- Voortgangsgesprekken (facultatief)
- Digitaal verstuurde rapportages (3 keer per jaar) voor groep 3 t/m 8
- KIJK! ouderrapport (3 keer per jaar) voor peuters en groep 1/2
- Datamap gesprekken tussen kind en ouder(s) (twee keer per jaar)
- Datamap gesprekken tussen kind en groepsleerkracht (aantal keer per jaar kan per kind verschillen)
- Eindgesprek (facultatief, initiatief ligt bij ouder of groepsleerkracht)
Tevens heeft u als ouder altijd de gelegenheid om een afspraak met de leerkracht te maken om over de ontwikkeling van uw kind te praten.
Onze visie op de ouderbetrokkenheid van uw kind
Ouders zijn vanaf de geboorte het eerstverantwoordelijk voor hun kind. De aandacht, zorg en interesse voor de kinderen is wat ouders en school bindt. Op school worden de kinderen begeleid volgens de in de organisatie afgesproken pedagogische visie: wij leveren een bijdrage aan de opvoeding van het kind. Vanuit de verantwoordelijkheid van ouders voor hun kind worden zij betrokken bij de opvoeding op de school.
Het ouderbeleid heeft tot doel de betrokkenheid van ouders te vergroten bij de schoolloopbaan van hun kind, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien. We streven daarom naar een optimale informatie-uitwisseling tussen school en ouders.
In onze schoolkatern (schoolgids) kunt u in hoofdstuk 5 'Ouders' uitgebreider lezen hoe wij vorm geven aan ouderbetrokkenheid.