Ieder kind telt!
Dit is de kern van onze visie. Onze visie bestaat daarnaast uit een aantal kernwaarden, die de basis vormen voor het pedagogisch en didactisch klimaat van Toermalijn:
- Goed pedagogisch klimaat mede gericht op de ontwikkeling van sociale vaardigheden
- Positieve sfeer onder kinderen, ouders en teamleden
- Brede ontwikkeling met ruimte voor talentontwikkeling van ieder kind
- Kwalitatief goed onderwijs gericht op kennis én vaardigheden
- Overzichtelijke en stimulerende leeromgeving
- Integraal kindcentrum met gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking
Toermalijn is een kindcentrum voor kinderen tot 13 jaar waar we respect hebben voor ieders godsdienst of levensovertuiging.
Op Toermalijn hebben we aandacht en zorg voor elk kind. Ons schoolklimaat wordt gekenmerkt door rust en structuur, een positieve sfeer en een toegankelijke uitstraling. We hebben daarbij veel aandacht voor netheid en een veilige omgeving.
Onze ambitie is dat alle kinderen de kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen en zicht te hebben op hun eigen ontwikkeling.
Onze kinderen hebben hiermee een goede basis om met vertrouwen de toekomst tegemoet te gaan, mee te kunnen bouwen aan de samenleving, talent te kunnen ontplooien, terug te kunnen blikken op een goede schooltijd om naar de juiste vervolgschool door te stromen.
Kortom, ieder kind is voor ons uniek: ‘Je mag trots zijn op wie je bent!’
De volgende zes vragen geven onze visie goed vorm:
1. Waar staan wij voor?
Het onderwijs op Toermalijn wordt gegeven met respect voor ieders godsdienst of levensovertuiging. Wij richten ons op een goed pedagogisch klimaat en op een brede vorming. Onze ambitie is dat alle kinderen de kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen, zicht hebben op hun eigen ontwikkeling en zicht hebben op burgerschap.
Burgerschap is geen vak op het rooster, maar zit verweven in onze lesdag. Binnen een bestaand vak kan er aandacht worden besteed aan een aspect van burgerschap. Het gaat hier vaak om onderwerpen als mens en maatschappij / oriëntatie op jezelf en de wereld of daaraan verbonden vakken binnen Blink (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek), maar ook projecten kunnen hier een goede rol in spelen. Aangezien burgerschap in het onderwijs niet strikt is afgebakend, kunnen de inhouden van onze methodes / aangeboden onderwerpen uiteenlopen.
2. Wat zegt dat over ons beeld van leerlingen en ouders?
Ieder kind is voor ons uniek: 'Je mag trots zijn op wie je bent!'
Ouders zijn actief betrokken bij de opvoeding en ontwikkeling van hun kind. Door educatief partnerschap werken we samen om het beste uit ieder kind te halen.
Het is daarbij van belang dat de leerkracht de onderwijsprofessional is en de ouder de ervaringsdeskundige met respect en ruimte voor ieders expertise.
Het is daarbij belangrijk om de volgende punten in ogenschouw te nemen om tot goed eductief parnerschap met ouders te komen:
1. Bespreek met elkaar de ambities/verwachtingen
2. Maak kennis met elkaar aan begin van het schooljaar (leerkracht en ouders)
3. Geef de ouder inzicht in de lessen/schooldag
4. Zie de kansen de ouder ook als onderwijsondersteuner (voor thuissituatie) te gebruiken
3. Wat beloven wij?
Elk kind en elke ouder is welkom! Wij bieden kwaliteit en professionaliteit. Wij beloven ouders dat we op zoek gaan naar het talent van hun kind(eren), dat we leerlingen helpen zich naar vermogen te ontwikkelen en dat we oog hebben voor vernieuwend onderwijs.
We gaan voor goed onderwijs en meer!
Handelings- en opbrengstgericht leren moeten op orde zijn, hiermee is de basis op orde.
We hebben daarbij hoge verwachtingen van kinderen.
We geloven erin dat kinderen het kunnen, maar zijn daarbij wel realistisch.
Het onderwijs wordt in de actuele context geplaatst. De veranderende samenleving stelt namelijk nieuwe eisen. Ons onderwijs is toekomstgericht.
We richten ons op kennis en vaardigheden. We leiden op voor sectoren en beroepen.
We dagen kinderen uit en bieden kansen met een integrale kijk op samen werken en samen leren.
De school is onderdeel van zijn omgeving met partners, ouders, team en leerlingen = sociale integratie.
Het onderwijs gaat over rekenen, taal én meer.
4. Wat maakt dat wij deze belofte kunnen doen (onze kracht)?
Ons schoolklimaat wordt gekenmerkt door rust en structuur, een positieve sfeer en een toegankelijke uitstraling. Er is veel aandacht voor netheid en een veilige omgeving. Wij werken vanuit één pedagogisch beleid. Kinderen en leerkrachten gaan voor goede resultaten. Vanuit een ondernemende houding werken we voortdurend aan verbeteringen. Ondernemend leren draagt bij aan vaardigheden en een pro-actieve houding die jongeren goed kunnen gebruiken om straks te participeren in de 21e- eeuwse maatschappij. Onder ondernemerschap wordt iemands vermogen verstaan om ideeën in daden om te zetten. Het omvat creativiteit, innovatie en het nemen van risico’s, alsook het vermogen om te plannen en projecten uit te voeren om doelen te bereiken met oog voor het proces.
5. Waar mag men ons op aanspreken?
Wij zoeken samenwerking met ouders en gaan respectol met elkaar om. We hebben aandacht en zorg voor elk kind. Wij bieden een overzichtelijke, stimulerende en betekenisvolle leeromgeving waarin kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geven kwalitatief goed onderwijs, waarbij we kinderen voorbereiden op sociale participatie en burgerschap.
Doelen die voor alle leergebieden van belang zijn:
- Goede werkhouding
- Gebruik van leerstrategieën
- Reflectie op eigen handelen
- Uitdrukken van eigen gedachten en gevoelens
- Respectvol luisteren en bekritiseren van anderen
- Verwerven en verwerken van informatie
- Ontwikkelen van zelfvertrouwen
- Respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar
- Zorg en waardering voor de leefomgeving
6. Wanneer hebben wij onze belofte ingelost
Als ieder kind met vertrouwen de toekomst tegemoet gaat, meebouwt aan de samenleving, talent heeft kunnen ontplooien, terugblikt op een goede schooltijd en naar de juiste vervolgschool doorstroomt. Als Toermalijn ontwikkeld wordt tot ons integraal kindcentrum (IKC) van 0 tot 13 jaar met een breed aanbod tijdens en na schooltijd.
Binnen een IKC wordt voor kinderen gestreefd naar een samenhangend aanbod, dat (indien gewenst) de hele dag beslaat: onderwijs, ontspanning, samenleven en leren (samen en zelfstandig) vinden er plaats.